Critical factors and categories: an approach to the conceptualization of the vulnerable students in the Cujae VII Taller de “Didáctica de las Ciencias Básicas, Ingeniería y Arquitectura”

Main Article Content

Anaisa Hernández González
Roxana de la Caridad Martínez Girón
Esther Rosalina Ansola Hazday
Johafna García Ayala

Abstract

University desertion is a problem of great interest for different agents of the educational system, since its occurrence in societies is an indicator of inefficiency that generates considerable costs for the State, the university, the students and their families, which is why it is an issue of concern in all these instances. Institutions should focus their help on those students who are likely to drop out. In the Cujae is developed an institutional project that studies this phenomenon. The work presented is part of this project and the objective was to obtain a first conceptualization of the indicators that affect the permanence of students in the university, that is, that define a student as vulnerable. From its application to the 2021 cohort, a set of critical factors and categories were obtained that affect the promotion of students and serve as a starting point for the identification of students who are in a condition of vulnerability.

Article Details

How to Cite
Hernández González, A., Martínez Girón, R. de la C., Ansola Hazday, E. R., & García Ayala, J. (2025). Critical factors and categories: an approach to the conceptualization of the vulnerable students in the Cujae: VII Taller de “Didáctica de las Ciencias Básicas, Ingeniería y Arquitectura”. Congreso Universidad, 11(6), e70. Retrieved from https://revista.congresouniversidad.cu/article/view/70
Section
Review articles

References

Acevedo, F. (2020). Factores explicativos del abandono de los estudios en la Educación Superior en contextos socioeconómicos desfavorables. Revista Española de Pedagogía, 78(276), 253-269. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7416968

Amo, C., Santelices, M. V. (2017). Trayectorias universitarias: más que persistencia o deserción. VII CLABES - Séptima Conferencia Latinoamericana sobre el abandono en la Educación Superior. Córdova, Argentina: Universidad Nacional de Córdova, 299-311.

Álvarez, N. L., Callejas, Z., & Griol, D. (2020). Factores que inciden en la deserción estudiantil en carreras de perfil de Ingeniería Informática. Revista Fuentes, 22(1), 105122. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/9262

Arriaga, J., Casaravilla, A., & Burilo, V. (2014). Documento de síntesis del proyecto: Gestión Universitaria Integral del Abandono (GUIA) - Proyecto ALFA-GUIA DCIALA/2010/94. Madrid, España: Universidad Politécnica de Madrid.

Arriaga, J., & Velásquez, M. (2013). Marco conceptual sobre el abandono: construcción colectiva del concepto de abandono en la educación superior para su medición y análisis. Proyecto ALFA-GUIA DCI-ALA/2010/94. Madrid, España: Universidad Politécnica de Madrid.

Cortés-Cáceres, S., Álvarez, P., & Castillo, L. (2019). Deserción universitaria: la epidemia que aqueja a los sistemas de educación superior. Revista Perspectiva, 20(1) 13-25.

García, A. (2014). Rendimiento académico y abandono universitario: modelos, resultados y alcance de la producción académica en la Argentina. Revista Argentina de Educación Superior, (8) 9-38.

González, F. I., & Arismendi, K. J. (2018). Deserción estudiantil en la Educación Superior técnico-profesional: explorando los factores que inciden en alumnos de 1er año. Revista de la Educación Superior, 47(188) 109-137.

Gutiérrez-Monsalve, J. A., Garzón, J., & Segura-Córdova, A. (2021). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios. Formación Universitaria, 14(1), 13-24. https://www.redalyc.org/pdf/440/44031103.pdf

Camacho, M., Montalvo, A., & Galego, P. (2019). Determinantes de la deserción estudiantil en estudiantes universitarios. Revista Panorama Económico, 27(1), 134-162. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7456227.pdf

Canales, A., & de los Ríos, D. (2009). Retención de estudiantes vulnerables en la Educación Universitaria Chilena. Revista Calidad en la Educación, (30), 50-93.

Chalela, S., Valencia, A., Ruiz, G. A., & Cadavid, M. (2020). Factores psicosociales y familiares que influyen en la deserción en estudiantes universitarios en el contexto de los países en desarrollo. Revista Lasallista de investigación, 17(1), 103-115. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7922011

Espinoza, O., Castillo, D., González, L. E., & Loyola, J. (2012). Estudiantes vulnerables y sus itinerarios educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 60(4).

Fernández, T., Solís, M., Hernández, M. T., & Moreira, T. E. (2019). Un análisis multinomial y predictivo de los factores asociados a la deserción universitaria. Revista electrónica Educare, 13(1). https://www.redalyc.org/journal/1941/194159163005/html

González, J. A., Carvajal, C. M., & Aspeé, J, E. (2020). Modelación de la deserción universitaria mediante cadenas de Markov. Uniciencia, 34(1), 129-146. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7148098

Hofflinger, A. (2020). Diseño y construcción de un modelo de detección temprana de la deserción para las carreras de pregrado FIDULagos. Santiago de Chile: Universidad de los Lagos.

Martelo, R. J., Acevedo, D. & Martelo, P. M. (2018). Análisis multivariado aplicado a determinar factores clave de la deserción universitaria. Revista Espacios, 39(10).

Martínez, R. (2022). Procedimiento para la atención de estudiantes vulnerables. (Tesis de grado). Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría (Cujae).

Mayagoitia, A., Talamantes, M. C., & Pegueros, R. (2015). Vulnerabilidad escolar en Educación Media Superior. https://www.conie.org.mex/congreso/memoriaelectronica/v13/doc/0284.pdf

Miranda, J. (2016). Actuación docente de educación superior frente a estudiantes pertenecientes a contextos vulnerables: un estudio de casos en el contexto de la macro región sur de Chile. (Tesis de doctorado). Barcelona, España: Universitat Autónoma de Barcelona.

Miranda, J., Valenzuela, J., Jurado, P., & Reyes, M. (2019). Representaciones docentes en torno al concepto de vulnerabilidad educativa en el contexto de Educación Superior en Chile. Revista Espacios, 40(36). https://www.revistaespacios.com/a19v40n36/a19v40n36p14.pdf

Orellana, V., Canales, M., Bellei, C., & Guajardo, F. (2019). Individualización y mercado estudiantil en Chile. RBPAE - Revista Brasileña de Política y Administración de Educación, 35(1), 141-157.

Ramírez, N. I., Álvarez, D. G., & Ruiz, V. E. (2020). Capítulo XXVII Desarrollo humano en la educación: una estrategia de inclusión escolar en una institución de educación superior en el estado de Guanajuato, México. En Chirinos Y, Ramírez AG, González R, Barbera N, Rojas DC Editores. Tendencias en la investigación universitaria: Una visión desde Latinoamérica. Volumen X. Colección Unión Global. Falcón, Venezuela: Fondo Editorial Universitario Servando Garcés de la Universidad Politécnica Territorial de Falcón, 444-463.

Ramírez, L., & Martín, J. (2018). Significado del proceso de inserción a la vida universitaria: desde una perspectiva de aprendizaje como práctica social. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(1), 149-162. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782018000100149

Rochín, F. L. (2021). Deserción escolar e la educación superior en México: revisión de literatura. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(22).

Romero, A., Robayo, E., Padilla, A., Álvarez, L., & Pailiacho, H. R. (2019). Análisis de la deserción estudiantil en carreras de ciencias técnicas de la Universidad Regional Autónoma de los Andes (UNIANDES). Revista Dilemas Contemporáneos, Educación, Política y Valores, 6(2), Artículo 17. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/519

Reyes, L., Castañeda, E., & Pavón, D. (2012). Causas psicosociales de la deserción universitaria. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 4(1), 164-168. https://www.redalyc.org/pdf/5177/517751763013.pdf

Silva, Y. M., & Jiménez, A. (2015). Estudiantes de contextos vulnerables en una universidad de élite. Revista de Educación Superior, 44(175), 95-119. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602015000300005

Soler, M. I., Domínguez, L., & Sánchez, J. (2010). Incidencia de los estilos de aprendizaje, estrategias de aprendizaje y la autoestima, en el logro académico de los estudiantes universitarios de alta vulnerabilidad. Estudio de caso en la Universidad de Concepción-Chile. Revista Perspectiva Educacional, 49(1), 114-137. https://www.redalyc.org/pdf/3333/333327288004.pdf

UNESCO. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. París, Francia: UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592

Vega, G. M., & Alfonso, I. (2018). Observatorio para la retención universitaria en la Cujae como resultado del Proyecto ALFA-GUIA. En Murillo D, Saavedra D, Fernández M Editores. VIII CLABES. Libro de actas de la Octava Conferencia Latinoamericana sobre el abandono en la educación superior. Santiago de Chile: Editorial Universitaria de Santiago de Chile, 927-935.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.