Trends and forecast analysis of academic staff permanence. Computer system proposal XVII Taller Internacional “La Educación Superior y sus Perspectivas”

Main Article Content

Irina García Ojalvo
Isidro Alfredo Abelló Ugalde
José Luis Almuiñas Rivero
Juan José Rodríguez Martínez

Abstract

Academic staff (teachers and researchers) play a leading role in the necessary changes to address the new challenges facing Higher Education and Cuban society. Therefore, their continued employment, providing favorable performance, for as long as possible is one of the priority requirements for managing the human factor in university institutions. Consequently, monitoring and evaluating these trends must be a priority. The objective of this work was to develop a computer system that offers tools to support the quantitative analysis of behavioral trends among academic staff at the Institute of Ecology and Systematics through a set of indicators and their forecasts. This provides an early and proactive view, at the opportune moment, of favorable or critical situations that could arise in a similar or different way in the dynamics of teachers and researchers. The developed application includes modules for managing academic staff data for different years, generating data from the institutional human resources database, obtaining quantitative reports on indicators with different levels of detail, creating tables and graphs showing trends in indicators, and making forecasts using dynamic modeling techniques. The development of this software would contribute to the computerization of human resources management and decision-making in this area.

Article Details

How to Cite
García Ojalvo, I., Abelló Ugalde, I. A., Almuiñas Rivero, J. L., & Rodríguez Martínez, J. J. (2025). Trends and forecast analysis of academic staff permanence. Computer system proposal : XVII Taller Internacional “La Educación Superior y sus Perspectivas”. Congreso Universidad, 11(5), e57. Retrieved from https://revista.congresouniversidad.cu/article/view/57
Section
Scientific articles

References

Abelló Ugalde, I. A., Guinovart Díaz, R., & Morales Lezca, W. (2020). El modelo SIR básico y políticas antiepidémicas de salud pública para la COVID-19 en Cuba. Revista Cubana de Salud Pública, 46. https://revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/2597

Almuiñas Rivero, J. L., Hernández Díaz, A., & Rodríguez Martínez, J. J. (2023). Permanencia del personal académico de la universidad de La Habana: tendencias desde la dimensión cuantitativa. Universidad y Sociedad, 15(3), 190-206. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000300190&lng=es&tlng=es

Anwer, F., & Aftab, S. (2017). Latest Customizations of XP: A Systematic Literature Review. Modern Education and Computer Science, 9(12), 26-37.

Castellanos Noda, A. V., & Almuiñas Rivero, J. L. (2021). La gestión del personal académico en las universidades: fundamentos, características principales y retos futuros. Revista San Gregorio, 1(47). https://doi.org/10.36097/rsan.v1i47.1744

Castellanos Noda, A. V., & Almuiñas Rivero, J. L. (2022). La permanencia del personal académico en las instituciones de educación superior: ejes de reflexión. Revista Cubana de Educación Superior, 41(Supl. 1). https://isidore.science/document/10670/1.42adc2a2825525b230a8b72d19207737773a536c

Curbelo, M., Pérez, Y., & Montero, E. (2016). Modelo matemático para explicar la intención de permanencia del personal académico de la Universidad de Cienfuegos. Universidad y Sociedad, 8(2) 7-19. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000200002

MES. (2019). Ficha del Programa Sectorial «Educación Superior y Desarrollo Sostenible». (inédito). Dirección de Ciencia y Técnica del MES.

ONU. (2015). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible (Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015).

Puebla, Y. (2019). Metodología para el análisis de la fluctuación laboral del personal docente en la Universidad de La Habana. (Tesis doctoral). Universidad de La Habana.

Puebla, Y., Hernández, A., & Castellanos, A. V. (2022). Permanencia del personal académico en las Instituciones de Educación Superior: elaboración de un cuestionario. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 10(2), 48-65. https://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/2254

Unesco-IESALC. (2018). CRES 2018. Informe General. Instituto Internacional de la Unesco para la Educación Superior en América Latina y el Caribe.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)