Updating education for sustainable development as a public policy in Cuba XIV Taller Internacional “Universidad, Medio Ambiente, Energía y Desarrollo Sostenible”

Main Article Content

Ismael Santos Abreu
Eduardo Julio López Bastida
Norma Dunia Laportilla Estévez
Lídice Castro Serrano

Abstract

The analysis of the expression of the environmental dimension in the curriculum by educational levels, from the analysis of the model, objectives, contents, textbooks and existing guidelines, to reach the regularities of the diagnosis of the environmental content of the acting curriculum, and to determine the potentialities to approach the contemporary environmental problematic, as part of the Education for Sustainable Development (ESD). The Guiding Ideas are established as starting criteria for the improvement of all educational levels, as a result of a systematization process of the main lines that allow reorienting ESD as an organic part of the public policies of the Cuban State, expressed in the processes established by the SNE and the Ministry of Science, Technology and Environment of Cuba, as well as in the processes established by the SNE and the Ministry of Science, Technology and Environment of Cuba, Technology and Environment of Cuba, as well as what is oriented by the UN, UNESCO, CITMA and above all the educational practice of teachers at different educational levels of the SNE, as well as research carried out by Cuban teachers, expressed in master's and doctoral theses. With all this, progress is made in the introduction of scientific results for the teachings of MINED and MES, expressed in the documents under preparation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santos Abreu, I., López Bastida, E. J., Laportilla Estévez, N. D., & Castro Serrano, L. (2024). Updating education for sustainable development as a public policy in Cuba: XIV Taller Internacional “Universidad, Medio Ambiente, Energía y Desarrollo Sostenible”. Congreso Universidad, 11(1), e4. Retrieved from https://revista.congresouniversidad.cu/congreso/article/view/4
Section
Scientific articles

References

Agencia de Medio Ambiente. PNUD-CITMA (2013). Protocolo del Proyecto/Programa: País. Reducción de la vulnerabilidad a las inundaciones costeras mediante adaptaciones basadas en ecosistema en el sur de las provincias de Artemisa y Mayabeque.

CITMA (2022). Estrategia Ambiental Nacional de la República de Cuba 2021/2025. La Habana: Citma.

CITMA (2022). Programa Nacional de Educación Ambiental 2021/2025. La Habana: Citma.

CITMA (2017). Enfrentamiento al Cambio Climático en la República de Cuba. Tarea Vida. La Habana: CITMATEL.

CRDAC. (2017). Ciclo de Conferencias sobre Reducción de Riesgos de Desastres y Adaptación al Cambio Climático. La Habana. CD

Lhumeau, A. & Cordero D. (2012). Adaptación basada en Ecosistemas: una respuesta al cambio climático. Quito, Ecuador: UICN. Recuperado de https://portals.iucn.org/library/efiles/documents/2012-004.pdf

Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente (2020). Tercera Comunicación Nacional a la Convención Marco de las Naciones Unidas sobre Cambio Climático. Citmatel.

ONU. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible para el 2030 Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/18/S1700334_es.pdf

Organización Meteorológica Mundial (2021). Un nuevo informe sobre el clima reclama la adopción de medidas urgentes. Recuperado de: https://public.wmo.int/es/media/comunicados-de-prensa/organizaci%C3%B3n-meteorol%C3%B3gica-mundial-un-nuevo-informe-sobre-el-clima. Publicado 9 agosto 2021

Plan de Soberanía Alimentaria y Educación Nutricional de Cuba. La Habana, Julio 2020. https://www.fao.org/cuba/noticias/detail-events/en/c/1300586/

Rey, O. (2018). El Cambio Climático en Cuba, crisis y oportunidad. Conferencia en la UCLV, versión digital.

Santos, I. y otros (2014). Documento orientador de la Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible en el perfeccionamiento del SNE. (Resultado científico). Santa Clara: UCP Félix Varela.

Santos Abreu, I y otros (2010). Fundamentos de Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible. Curso optativo para la Maestría en Ciencias de la Educación. Villa Clara,

Santos Abreu, I. y otros (2009). Didáctica de la Educación ambiental para el Desarrollo Sostenible. Curso # 37. Pedagogía 2009. Ciudad de La Habana: Sello editor Educación Cubana. Ministerio de Educación.

UNESCO (2014). El desarrollo sostenible comienza por la educación. Cómo puede contribuir la educación a los objetivos propuestos para después de 2015. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230508_spa

UNESCO (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Objetivos de aprendizaje. París: Unesco.

UNESCO (2021). Conferencia Mundial de la UNESCO sobre Educación para el Desarrollo Sostenible. https://en.unesco.org/sites/default/files/esdfor2030-berlin-declaration-es.pdf

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.