Fundamentals for a theoretical-methodological conception of academic efficiency in cuban higher education I Taller “La perspectiva informacional en la Educación Superior transformadora, de calidad, pertinente y sostenible”

Main Article Content

Walterio Rafael Frías Polo

Abstract

In the process of certification of higher education careers and institutions, the evaluation of the results of professional training through Academic Efficiency allows the materialization of actions for the continuous improvement of quality. Fundamentals are offered here for a theoretical-methodological conception of Academic Efficiency on conceptual bases and methodological tools that argues for the resizing of its conceptualization, recognizing its procedural nature and integrating qualitative and quantitative aspects. These foundations are based on the principles of Logic and Statistics; in the existing interrelation between data – indicator - information - knowledge; the conception of integral pedagogical formation; and the conception of education and formation of the personality contained in the thought and work of Fidel Castro. Both conceptions are led by research projects that are carried out from the University of Pedagogical Sciences "E. José Varona” and of which the author is a member. The concept of comprehensive training responds to the project: "Pedagogical comprehensiveness in the university training of education professionals" (associated with the Sectoral Program of the Ministry of Higher Education: "Higher education and sustainable development") and the concept of thought and work of Fidel Castro responds to the institutional project: "Fidel Castro Ruz, conception of education and formation of personality". The purpose of the model-proposal is the assurance of quality and continuous improvement of Academic Efficiency at the collective level of year, career, faculty and institutional.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Frías Polo, W. R. (2024). Fundamentals for a theoretical-methodological conception of academic efficiency in cuban higher education: I Taller “La perspectiva informacional en la Educación Superior transformadora, de calidad, pertinente y sostenible”. Congreso Universidad, 11(1), e9. Retrieved from https://revista.congresouniversidad.cu/congreso/article/view/9
Section
Scientific articles

References

Barrabia Monier, O. (2005). Contribución de Fidel Castro Ruz a la formación del hombre nuevo en la escuela cubana de 1959-1975. La Habana: TESIS EN OPCIÓN AL TÍTULO DE DOCTORA EN CIENCIAS PEDAGÓGICAS. Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona".

Bravo Jáuregui, L., & (Coordinador). (2002). Diccionario Latinoamericano de Educación (una muestra de conceptos y términos útiles para el estudio de la educación escolar en nuestra América). Caracas, Venezuela: UNIVERSIDAD CENTRAL DE VENEZUELA. Facultad de Humanidades y Educación. Fondo Editorial de Humanidades y Educación. ISBN: 980-00-2099-3. Retrieved 20 de abril de 2020.

Flores Talavera, G. (2011). ¿Cómo hacer la conceptualización para un marco teórico? Retrieved 22 de diciembre de 2019, http://formandoinvestigadores-gft.blogspot.com/2011/02/como-hacer-la-conceptualizacion-para-un.html

Hernández Falcón, D. d. (2019). Modelo para la evaluación de la eficiencia académica en las universidades del Ministerio de Educación Superior. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias de la Educación. La Habana: Universidad de La Habana.

Herrera Ochoa, E. (2006). Una concepción desarrolladora para el diseño didáctico de cursos de superación a distancia en ambientes virtuales de enseñanza- aprendizaje: http://cibersociedad.net/congres2006,p .3.

Lenin, V. I. (1914-1915). Cuadernos Filosóficos. La Habana: Editora Política, 1979.

Lenin, V. (s.f.). Materialismo y empirismo. Moscú: Editorial Progreso.

Parra, I. (2023). La integralidad pedagógica en la formación universitaria de los profesionales de la educación. Programa sectorial del Ministerio de Educación Superior de Cuba "Educación Superior y Desarrollo Sostenible" 2021-2023.

Pulido Chaves, O. (1 de septiembre de 2009). La cuestión de la calidad de la educación. (I. N.–F. Colombia, Ed.)

http://www.calidadeducativa.edusanluis.com.ar/2009/09/la-cuestion-de-la-calidad-de-la.html

Rodríguez Niebla, K.; Gutiérrez Maydata, A.; Wong Orfila, T. y López Castellanos, D. (2015). Eficiencia académica: un indicador del que se requiere conocer más. EDUMECENTRO 7(3) Santa Clara. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300014

Zecchetto, V. (2011). El persistente impulso a resemantizar. Universitas. Revista de Ciencias Sociales y Humanas (14), 127-142. https://universitas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/14.2011.05