Strategy for the preparation of doctoral tutors XVII Taller Internacional de "Formación de posgrado para un desarrollo sostenible"

Main Article Content

Maricela González Pérez
Tomás Castillo Estrella
Isbel Cabrera Barrera
Rosario León Robaina
Sonia Caridad Ruiz Quesada
Noemí Rizo Rabelo
Jency Niurka Mendoza Otero

Abstract

In order to achieve the goal of increasing the quantity and quality of PhDs in Cuba, it is necessary to work on the training and development of tutors, since they are the closest people and those who can have the greatest influence on the training of doctoral students, not only from a scientific point of view but also from a human point of view. For this reason, the objective of this work is to develop a proposal for a strategy for the training of tutors in the universities involved in the project to raise the quality of the training of doctoral students, as part of the results of the R&D&I project: Improvement of doctoral training. To fulfill this goal, theoretical and empirical methods were used, such as: documentary analysis; survey of tutors in doctoral training; interviews with PhD program coordinators, heads of research projects and heads of teaching departments. The main result was the creation of a strategy for the preparation of tutors that considers their needs based on a variety of activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González Pérez, M., Castillo Estrella, T., Cabrera Barrera, I., León Robaina, R., Ruiz Quesada, S. C., Rizo Rabelo, N., & Mendoza Otero, J. N. (2024). Strategy for the preparation of doctoral tutors : XVII Taller Internacional de "Formación de posgrado para un desarrollo sostenible". Congreso Universidad, 11(3), e38. Retrieved from https://revista.congresouniversidad.cu/congreso/article/view/38
Section
Scientific articles

References

Almaguer Mederos, L. E. (2016). La tutoría de estudiantes de doctorado ¿asunto zanjado? CCM. 20(4):799-803. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000400016

Cruzata-Martínez, A., Bellido, R., Velázquez Tejeda, M., & Alhuay-Quispe, J. (2018). La tutoría como estrategia pedagógica para el desarrollo de competencias de investigación en posgrado. Propósitos y Representaciones, 6(2), 09-62. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.252

De Armas Ramírez, N., et al. (2003). Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas. Universidad Pedagógica "Félix Varela". Documento digitalizado.

De la Cruz G., García, T., y Abreu, L. (2006). "Modelo integrador de la tutoría. De la dirección de tesis a la sociedad de conocimiento". Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 11(31), pp. 1363-1368. https://www.redalyc.org/pdf/140/14003112.pdf

Feria Ávila, H., Arteaga Pupo, F., Reyes González, J. I. (2016). La función del tutor doctoral: estudio de casos: facultades de humanidades y ciencias de la educación. Revista Redipe. Vol 5-8. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/119/117

Flores Urbano, G. A. (2020). Propuesta del perfil del tutor de trabajos de investigación científica en la Universidad del futuro. Material digitalizado.

Grant, B. (2003). Mapping the Pleasures and Risks of Supervision. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 24(2), 175-190. https://doi.org/10.1080/01596300303042

Green, P. & Bowden, J. (2012). Completar mentalidades y contextos en la supervisión doctoral. Garantía de calidad en la educación. 20(1):66-80. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09684881211198257/full/html

Mella Herrera, L., Herrera Perdomo, D., Díaz Gómez, S., Díaz Martell, Y., González Doblado, L., Montes de Oca Suárez, L. M. (2018). La labor del tutor de las Ciencias Médicas desde la dimensión curricular. Rev. Med. Electrón. 40(3) http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v40n3/rme270318.pdf

MES. (2019). GOC-2019-775-O65 RESOLUCIÓN No. 139 /19. Organización y funcionamiento del Sistema Nacional de Grados Científicos. MES. https://cuba.vlex.com/vid/resolucion-no-139-19-810750573

Moll, S. (2013). Cinco cualidades que todo tutor debería poseer. Material digitalizado.

Moreno Bayardo, M. G & Torres Frías, J. C. (2020). Aprender a ser tutor y director de tesis. Experiencias significativas de formadores en posgrado. Universidad de Guadalajara. Unidad de Apoyo Editorial Guanajuato 1045 Col. Alcalde Barranquitas, CP 44260 Guadalajara, Jalisco, México. ISBN: 978-607-547-943-9. http://www.publicaciones.cucsh.udg.mx/kiosko/2020/tutor.pdf

Rodríguez Perón, J. M. (2021). La formación de tutores de doctorado como opción académica de la universidad médica cubana contemporánea. Revista Cubana de Medicina Militar. 50 (1): e0210534. https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/534

Santiesteban, M. L. (2003). Programa de capacitación para los directores de primaria del municipio de Playa (tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona", Ciudad de la Habana. (Formato digital)

Young, K. J. (2014). Research mentoring: Suggestions and encouragement from a reflection exercise. ChiroprEduc. 28(2):168-172. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4211591

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.