Zero-based budgeting as a tool for managing public spending in Cuban universities XIII Taller sobre "Financiación de la Educación Superior"
Main Article Content
Abstract
The present research is developed in a topic of marked importance at the international and national level within the economic-financial management of organizations, being the management of public expenditure and financial planning, an element of projection and control expressed in economic and financial terms within the framework of a strategic plan, capable of becoming a tool for decision making, integrating all the areas that make up an organization, and that promotes the participation of most of the direct and indirect actors in its conception, as a contribution to the initiatives within each area of responsibility, processes and activities. The most important result achieved is the continuous improvement of public expenditure management in the Ministry of Higher Education, based on the adaptation and application of the Zero Base Budget technique, and in terms of the continuous improvement of economic-financial management in its methodological and practical scope, which allows achieving a more effective, efficient and effective administration of the organization's budget. This contribution helps to harmonize the financial planning process with the national economic plan, and to comply with the information required to measure the effectiveness of the substantive or key processes of academic training, science, technology and innovation, and university extension, in addition to guaranteeing the information discipline required by the global economic organizations, within the framework of the legal norms established in the country.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Asamblea Nacional del Poder Popular. (2019). Constitución de la República de Cuba. Editora Política. La Habana.
Barea Tejeiro, J., Martínez Álvarez, J. A., & Miquel Burgos, A. B. (2014). El presupuesto como instrumento de gestión pública eficaz. La implantación del presupuesto base cero en la Administración Pública española. Revista Presupuesto y Gasto Público, 76, 11-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4824189
Castro Ruz, F. (2002). Palabras de clausura del Congreso Universidad 2002 "La universidad del nuevo milenio". La Habana, Cuba, p. 5.
CRES. (2018). Conferencia regional de la educación superior de América Latina y el Caribe. Córdova, Argentina.
De la Garza, J. (2008). Evaluación y acreditación de la educación superior en América Latina y el Caribe: diez años después de la Conferencia Mundial de 1998. Cali: IESALC-UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000148773
Lauchy, A. (2017). Modelo de Gestión económico-financiero del Ministerio de Educación Superior-Sistema de gestión del conocimiento. Editorial "Félix Varela", La Habana.
Ministerio de Educación Superior. (2021). Proyecto estratégico del Ministerio de Educación Superior. Editorial "Félix Varela", La Habana. Cuba.
Moffat L., S. (2006). Mitos y Realidades de la Educación Superior: Financiamiento, Cobertura y Pobreza. Universidad de Chile. Valparaíso, Chile. p. 3.
Oficina Nacional de Estadística e Información. (2012). Anuario Estadístico de Cuba. Edición 2011. La Habana, Cuba.
Partido Comunista de Cuba. (2021). Lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución para el período 2016-2021. Empresa de Artes Gráficas "Federico Engels". La Habana, Cuba. https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/3710/lineamientos-politica-economica-social-partido-revolucion-periodo-2021-2026
Pyhrr Peter A. (1977). Presupuesto Base Cero, Editorial Limusa, Ciudad de México, México.
Villanueva Roger, J. L. (2000). Articulación e integración de educación universitaria, bases de un modelo de gerencia de planificación en la OPSU del futuro. Consejo Nacional de Universidades. Caracas, Venezuela, p. 16.