Distance education in the training of engineers and archiects in the Cujae VII Taller de “Didáctica de las Ciencias Básicas, Ingeniería y Arquitectura”

Main Article Content

Janette Santos Baranda
Indira Ordóñez Reyes
Camilo Boris Armas Velasco

Abstract

Currently, the negative impact of the health crisis related to the COVID-19 pandemic has caused various effects on the economic and social order. In the case of the José Antonio Echeverría Technological University of Havana, it has been necessary to make curricular adaptations in the Engineering and Architecture careers, modify and accelerate the actions for the preparation of teachers and students, and implement changes in the didactic conception to virtualize the process of teaching-learning and implement distance education through the integration of information and communication technologies in training processes. The study was based on a descriptive qualitative methodology, in which the proposal was modeled, based on the guidelines of the Ministry of Higher Education and international organizations, as well as good practices and the results previously achieved by the university and other institutions. from the country. The objective of the work is to assess the actions implemented for the development of distance education in la Technological University of Havana in the context of the COVID-19 pandemic. The short-term results reveal the progress and difficulties encountered and corroborate the possibility of expanding the experience in the medium and long term.

Article Details

How to Cite
Santos Baranda, J., Ordóñez Reyes, I., & Armas Velasco, C. B. (2025). Distance education in the training of engineers and archiects in the Cujae: VII Taller de “Didáctica de las Ciencias Básicas, Ingeniería y Arquitectura”. Congreso Universidad, 11(6), e69. Retrieved from https://revista.congresouniversidad.cu/article/view/69
Section
Review articles

References

Albarello, F. J. (2017). El ecosistema digital de los jóvenes Universitarios. En Aprender a enseñar: el desafío de la formación docente inicial y continua (pp. 115-136): Colección Austral Educación.

Banco Interamericano de Desarrollo. BID (2020). La Educación Superior en tiempos de Covid-19. Aportes de la Segunda Reunión del Diálogo Virtual con Rectores de las Universidades Líderes de América Latina (2020). Universia, Santander. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-educacion-superior-entiempos-de-COVID-19-Aportes-de-la-Segunda-Reunion-del-Di%C3%A1logo-Virtual-conRectores-de-Universidades-Lideres-de-America-Latina.pdf

Cabero, J. (2020). Aprendiendo del tiempo de la COVID-19. Revista Electrónica Educare, 24(Suplemento Especial) 1-3. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/101165/aprendiendo%20del%20tiempo%20del%20covid%2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cáceres, K. (2020). Educación virtual: creando espacios afectivos de convivencia y aprendizaje en tiempos de COVID-19. CienciAmérica, 9(2). http://cienciamerica.uti.edu.ec/openjournal/index.php/uti/article/view/284

Centro Nacional de Educación a Distancia. (2016). Modelo de Educación a Distancia de la Educación Superior Cubana y documentos complementarios para la implementación. Universidad de Ciencias Informáticas. http://aulacened.uci.cu/pluginfile.php/1/theme_cened/documentfile1/1551111760/Modelo_de_Educaci%C3%B3n_a_Distancia_de_la_Educaci%C3%B3n_Superior_Cubana_CENED_2016.pdf

Del Moral, M. E., Bellver, M. C. & Guzmán A. P. (2020). Dimensiones del Ecosistema Digital Universitario: Validación del Instrumento "University Digital Ecosystem" (UN-DIGECO). Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 19(1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7504283

García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331464460001

García-Peñalvo, F., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 26. https://repositorio.grial.eu/bitstream/grial/2010/1/a12.pdf

Grande-de-Prado, M.; García-Peñalvo, F. J.; Corell Almuzara, A., & Abella-García, V. (2021). Evaluación en Educación Superior durante la pandemia de la CoVId-19. Campus Virtuales, 10(1), 49-58. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/747

Guzmán, J. E. (2016). Especificación del comportamiento de un ecosistema de alfabetización digital basado en el enfoque de servicios para reducir la brecha digital. (Tesis de pregrado). Universidad Autónoma de Aguascalientes, Aguascalientes, México. http://bdigital.dgse.uaa.mx:8080/xmlui/handle/123456789/496

Ministerio de Educación Superior (2020). Plan de Medidas para la prevención, el enfrentamiento y el control del nuevo Coronavirus (SARS-CoV-2). https://www.mes.gob.cu/sites/default/files/documentos/rs.sm_.470_indicacion es_especiales.pdf

Ministerio de Educación Superior (2021). II Diálogo Iberoamericano sobre transformación digital en la Educación Superior. https://www.mes.gob.cu/node/433

Sanabria, I. (2021). Educación virtual: oportunidad para "aprender a aprender". En La educación superior en Iberoamérica en tiempos de pandemia. Impacto y respuestas docentes. Fundación Carolina, junio 2021. https://www.iesalc.unesco.org/2021/07/06/la-educacion-superior-en-iberoamerica-entiempos-de-pandemia-impacto-y-respuestas-docentes

Santos, J., & Armas, C. (2020). La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en los procesos formativos universitarios. Congreso de Educación Superior Universidad 2020, Palacio de Convenciones. Curso 15. La Habana, Cuba.

UNESCO-CEPAL. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. p. 18. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904la-educacion-tiempos-la pandemia-covid-19

UNESCO-IESALC. (2020) COVID-19 y educación superior. De los efectos inmediatos al día después. México: UNESCO-IESALC. http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES130520.pdf

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.