Behavior of science technology and innovation indicators in Cuban universities XIV Taller Internacional "Universidad, Ciencia y Tecnología"

Main Article Content

Allan Pierra Conde
Ariel Osmani Ulloa Cisneros
Ondina León Díaz

Abstract

This work was the result of the sustained work carried out by the Cuban Ministry of Higher Education since 2001, when the system of science, technology and innovation indicators for universities was implemented, updated in each strategic planning cycle; consequently, the objective was to analyze the improvement of these indicators, for evaluation purposes, to face the challenge of promoting the scientific production of universities and entities attached to it, as a priority task. Systematic measurement provided the opportunity to analyze and project the behavior over time of university research and pose important challenges to improve performance and make visible the impact of science on society. In the work, an analysis was made of the system of indicators in the period 2018-2022, which allowed a comparison with international practices in this field. The development of new indicators incorporated elements on bibliometric techniques; current expenditures of science and technology and innovation activities; full-time equivalent of professors; training of human potential for science; university management of knowledge; innovation for local development; international rankings of relevant universities and participation in this innovation process of universities, companies and national entities.

Article Details

How to Cite
Pierra Conde, A., Ulloa Cisneros, A. O., & León Díaz, O. (2025). Behavior of science technology and innovation indicators in Cuban universities : XIV Taller Internacional "Universidad, Ciencia y Tecnología". Congreso Universidad, 11(5), e60. Retrieved from https://revista.congresouniversidad.cu/article/view/60
Section
Scientific articles

References

Arencibia Jorge, R., & Moya Anegón, F. (2008). La evaluación de la investigación científica: una aproximación teórica desde la cienciometría. Acimed, 17(4). https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000400004

Díaz Pérez, M. (2009). Situación de las metodologías para la medición de la ciencia, la tecnología y la innovación en América Latina. Acimed, 19(4). https://scielo.sld.cu/pdf/aci/v19n4/aci09409.pdf

Díaz-Canel Bermúdez, M. (2021). ¿Por qué necesitamos un sistema de gestión del Gobierno basado en ciencia e innovación? Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 11 (1). https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S230401062021000100005

González Rodríguez, W., Benítez Cárdenas, F., & García Cueva, J. L. (2001). La utilización de un sistema de indicadores de ciencia y tecnología para la gestión de la actividad de investigación en las universidades cubanas. V Taller Iberoamericano e Interamericano de Indicadores de Ciencia y Tecnología. Montevideo.

MES. (2010). Anexo 3. Normativas para registrar y reportar las publicaciones científicas. Ciudad de La Habana: Editorial Universitaria.

MES. (2000). Sistema de indicadores de Ciencia y Tecnología 2001 - 2005. Ciudad de La Habana: Editorial Universitaria.

OCDE. (2003). Versión española de la sexta edición Manual de Frascati. Propuesta de norma práctica para encuestas de investigación y desarrollo experimental. Consejo Superior de Investigaciones Científicas (España). http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/viewFiles/200/255

Prat, A. M. (2003). La importancia de medir la producción científica. Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica (CONICYT). Chile. http://www.ricyt.org/interior/difusion/pubs/elc2003/8.pdf

Quevedo, V., Chía, J., & Rodríguez, A. (2005). Midiendo el impacto. La Habana: Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente.

Sancho Gómez, R. (1990). Indicadores bibliométricos utilizados en la evaluación de la ciencia y la tecnología. Rev Esp Docum Cient, 13(3-4), 842-65. http://hdl.handle.net/10261/23694

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.