Educational communication in professional pedagogical training as a path to integrality X Taller Internacional sobre la “Formación Universitaria de Profesionales de la Educación”

Main Article Content

Carmen Bárbara Reinoso Cápiro
Gisela Gutiérrez Nuñez
Mercedes Cristina Gutiérrez Mazorra

Abstract

The research arose as a result of the studies carried out in the project: Pedagogical integrality in the university training of education professionals, associated to the sectorial program of the Ministry of Higher Education: Higher Education and Sustainable Development. The work presented had the objective of socializing some recommendations for the communicative improvement that mediates the process of pedagogical integrality. From the diagnosis made, it was inferred the need to rethink contents, ways and methods, in the existing conception of pedagogical integrality that, from a professional approach and in correspondence with the demands of the current Cuban society, made it possible to modify the formal and mechanistic representations when conceiving integrality. Consequently, the impact of educational communication in the development of pedagogical integrality as an integrative quality of the training process of future education professionals was argued, and some recommendations were offered for the communicative improvement mediated by the process of pedagogical integrality, from the studies carried out on the predominant discursive strategies of teachers.

Article Details

How to Cite
Reinoso Cápiro, C. B., Gutiérrez Nuñez, G., & Gutiérrez Mazorra, M. C. (2025). Educational communication in professional pedagogical training as a path to integrality : X Taller Internacional sobre la “Formación Universitaria de Profesionales de la Educación”. Congreso Universidad, 11(5), e52. Retrieved from https://revista.congresouniversidad.cu/article/view/52
Section
Review articles

References

Coll, C., & Onrubia, J. (2021). Estrategias discursivas y recursos semióticos en la construcción de sistemas de significados compartidos entre profesor y alumnos. Investigación en la Escuela, (45), 2131. https://doi.org/10.12795/IE.2001.i45.02

Del Pino, J. L. (2021). Fundamentos psicológicos para la comprensión y educación de la integralidad. En: Proyecto de investigación: "La integralidad pedagógica en la formación universitaria de los profesionales de la educación. 2021. UCPEJV. Material digitalizado. La Habana.

Fariñas, G. (2016). Psicología, educación y sociedad. Primera coedición Editorial Universitaria Félix Varela, La Habana y Editorial Parmenia México De La Salle, Ediciones. Pág. 209 https://books.google.com.cu/books/about/Psicolog%C3%ADa_educaci%C3%B3n_y_sociedad.html?id=cyjGtAEACAAJ&redir_esc=y

Reinoso, C., Del Valle, B., Gutiérrez, M., & Fuentes, O. (2021). Fundamentos pedagógicos de la Formación Integral. Una aproximación. En: Proyecto de investigación: "La integralidad pedagógica en la formación universitaria de los profesionales de la educación. UCPEJV. Material digitalizado. La Habana.

Reinoso, C. (2023). La comunicación educativa como reto pedagógico. Alternativas educativas que estimulen la comunicación educativa en los contextos educativos. Resultado de Proyecto Retos Pedagógicos. ICCP. Material digitalizado. La Habana.

Toledo A., Ferrer J., Torres Y., Martely, L. E., & Curbelo C. (2012). Gramática Española Contemporánea. De la gramática de la lengua a la gramática del discurso. Tomo I Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba. https://biblioteca.unae.edu.ec/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=57321

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.