Results of the Master's Degree in Management in the evaluation and accreditation processes in Cuba. Period 2000-2022 XII Taller Internacional de “Evaluación de la Calidad y Acreditación en la Educación”

Main Article Content

Esther María Surós Reyes
Carlos Enrique Lezcano Neyra
Silvia María Morales González

Abstract

Universities have recently seen evaluation as a necessary process to improve their postgraduate academic programs. The System of Evaluation and Accreditation of Masters, of the National Accreditation Board (JAN) in Cuba, has promoted the need to take into account the impact of these programs as a way to meet the expectations of society. The work shows the results achieved by the master's degree in Management managed by nine Higher Education Institutions (IES) with higher accreditation categories. The external evaluation reports carried out by the evaluation commissions from the year 2000 to the year 2022 were studied. A qualitative and quantitative analysis of the last process carried out in the nine HEIs that today manage the program was carried out, based on the indicators reflected in the evaluation guide: publications, events, recognitions, percentage of doctors in the cloister and defenses of the written memories. In addition, the regularities detected and the criteria of the interviews and surveys applied to students, graduates, faculty and managers are shown, where practical experience in management activities is recognized.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Surós Reyes, E. M., Lezcano Neyra, C. E., & Morales González, S. M. (2024). Results of the Master’s Degree in Management in the evaluation and accreditation processes in Cuba. Period 2000-2022: XII Taller Internacional de “Evaluación de la Calidad y Acreditación en la Educación”. Congreso Universidad, 11(1), e6. Retrieved from https://revista.congresouniversidad.cu/congreso/article/view/6
Section
Scientific articles

References

CRES (2018). Declaración y plan de acción. III Conferencia Regional de Educación Superior, de América Latina y el Caribe. Córdoba, Argentina.

Junta de Acreditación Nacional (JAN). Resolución Ministerial No. 100/2000

Junta de Acreditación Nacional (JAN). Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (SEAES). Res. 150/18, La Habana, Cuba, 2018.

Junta de Acreditación Nacional (JAN). Sistema de Evaluación y Acreditación de Maestrías (SEA-M). Resolución Ministerial. 11/19, 2019

Resolución Ministerial No. 150/1999. Sistema Universitario de Programas de Acreditación (SUPRA), en su apartado TERCERO, decreta la creación de la Junta de Acreditación Nacional (JAN) y su integración (estructura).

Suros, E. y Lezcano, C. (2016). La acreditación de maestrías y la calidad del posgrado. 10mo Congreso Internacional de Educación Superior. Universidad 2016. 15-19 de febrero 2016. La Habana. Cuba. ISBN 978-959-1614-34-6

Suros, E. (2018). Impactos logrados en la implementación del Sistema de evaluación y acreditación de maestrías en Cuba. 11no Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2018. ISBN 2018. ISBN 978-959-16-3243-2

Surós, E., & Neyra, L. (2021). ¿Cómo asegurar la calidad de los programas de maestría hacia el 2030?, Memorias del Congreso internacional virtual Pedagogía 2021 ISBN 978-959-18-1312-1

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)