Communication management of university documentary heritage, its importance for higher education XVII Taller Internacional "La Educación Superior y sus Perspectivas"

Main Article Content

Marilín Isis Molina López
Yinet Cortizas Enríquez
Odette González Aportela

Abstract

The university documentary heritage that is stored in the historical archives of higher education institutions is of vital importance for the development of the substantive functions of universities. These collections record the training, research and extension activity carried out by these educational institutions from their emergence to the present; Therefore, they constitute testimonial sources about its history and academic, scientific and cultural achievements over time. Likewise, they are of great value for decision-making by the administration. In this article, the objective was to establish the necessary management of communication in university archives to bring audiences (internal and external) closer to these centers. This will allow, through communicative actions and archival dissemination, to educate the university community and society in general, in the proper use and enjoyment, as well as the care, preservation and recognition of this essential heritage asset for the present and future of the higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Molina López, M. I., Cortizas Enríquez, Y., & González Aportela, O. (2024). Communication management of university documentary heritage, its importance for higher education : XVII Taller Internacional "La Educación Superior y sus Perspectivas". Congreso Universidad, 11(3), e28. Retrieved from https://revista.congresouniversidad.cu/congreso/article/view/28
Section
Revision articles

References

Biblioteca Médica Nacional (BMN) (2021). ¿Qué son las TIC?. Biblioteca Médica Nacional http://www.bmns.sld.cu/que-son-las-tic

Campos, J. (2009). La difusión en los archivos: importante herramienta de proyección ante la sociedad. Revista Códice. 5(2),187-193. http://eprints.rclis.org/20236/

Daban, J. (2022). La función social de los archivos, participación ciudadana, redes sociales e interseccionalidad: Iniciativas impulsadas en el archivo municipal de Lloret de Mar. Anuario Escuela de Archivología, Núm. 13, 56-88. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/anuario/article/view/37899

Dávila Lorenzo, M., & Saladrigas Medina, H. (2020). Modelo de gestión de comunicación pública del patrimonio: Alternativa sistémica para las oficinas del conservador y del historiador en Cuba. Propuesta a partir de un estudio de caso. Revista Latina de Comunicación Social, 77, 329-356. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7603042

Estupiñan, P. C. (2020). Plan para la implementación del archivo histórico de la Universidad de los Andes. Universidad de La SalleUniversidad de La https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=2042&context=sistemas_informacion_documentacion

Llansó, J., Moreno, A. & Borrás, J. (2000). Los archivos de las universidades españolas: entre la historia y la sociedad de la información. Boletín de la ANABAD, (2), 9-38. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=51217

Martín, M. (2007). La difusión del patrimonio. Actualización y debate. Revista E-rph: Revista Electrónica de Patrimonio Histórico, 1, 1-21. http://www.revistadepatrimonio.es/revistas/numero1/difusion/estudios/articulo.php

Martín, M. J. & Cuenca, J. M. (2015). Educomunicación del patrimonio. Revista Educatio Siglo XXI, 33 (1), 33-54. http://dx.doi.org/10.6018/j/222491

Molina, M.I.; Rodríguez, A.M. & López, M. (2021). Comunicación institucional y difusión archivística, al servicio del patrimonio documental: experiencias desde Cuba, Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, https://www.eumed.net/es/revistas/contribuciones-ciencias-sociales/febrero-2021/comunicacion-institucional

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO, Francia. http://www.uv.mex/dgdaie/files/2012/11/CPP-DC-Morin.Los siete-saberes-necesarios.pdf

Morin, E. & Delgado Díaz, C. J. (2017). Reinventar la educación. Abrir caminos a la metamorfosis de la humanidad. La Habana: Editorial UH.

Fernández, J.B. (2004). Los archivos universitarios. El procesamiento de sus fondos. Rev. Reflexiones 83(1), 121-129, ISSN: 1021-1209. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4796127.pdf

Real Academia Española. (s. f.). Patrimonio documental. En Diccionario panhispánico del español jurídico. Recuperado el 10 de marzo de 2020, de https://dej.rae.es/lema/patrimonio-documental

UNESCO (2009). Indicadores UNESCO de Cultura para el Desarrollo (IUCD). UNESCO https://es.unesco.org/creativity/activities/indicadores-unesco-de-cultura-para-desarrollo.pdf

UNESCO (2015). Patrimonio documental según la UNESCO. UNESCO http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Quito/pdf/Patrimonio_Documental_conforme_UNESCO.pdf

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.