The teaching-learning process in universities from self-training: an approach to its foundations XIV Taller Internacional de "Pedagogía de la Educación Superior"

Main Article Content

Osmel Rodríguez Companioni
María del Carmen Rodríguez Domínguez
Juan Ismael Peñate Hernández

Abstract

The guiding documents of the teaching-learning process in the universities of the Republic of Cuba emphasize self-preparation as an organizational form of the teaching-learning process in which the student performs independent work without the presence of the teacher. The objective of this work was to carry out a review of the current scientific pedagogical literature in order to support the teaching-learning process in universities from self-training. For this purpose, documentary analysis was used as an empirical level method, which allowed the review of articles and other bibliographic sources. The criteria for the selection revolved around three sub-themes: the development of reflective thinking in students, logical consecutiveness in the formative process and the role of the teacher in this process. As main findings, some postulates are mentioned that recognize that self-training is referred to the development of the ability to learn to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Companioni, O., Rodríguez Domínguez, M. del C., & Peñate Hernández, J. I. (2024). The teaching-learning process in universities from self-training: an approach to its foundations : XIV Taller Internacional de "Pedagogía de la Educación Superior" . Congreso Universidad, 11(2), e26. Retrieved from https://revista.congresouniversidad.cu/congreso/article/view/26
Section
Scientific articles

References

Aguilera, L. (2000). La articulación Universidad Sociedad. Revista Cubana de Educación Superior, 20(3). https://books.google.co.ve/books?id=OGoUemU2_YEC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Amaral, M. I. V., & Carrazco, A. (2016). Los Nuevos Retos del Docente en la Universidad del Siglo XXI. Universidad Autónoma de Nayarit México. https://www.ecorfan.org/proceedings/CDU_XI/TOMO%2011_10.pdf

Barrera, P. C. (2020). Reflexión crítica como elemento de profesionalización de la formación inicial del profesorado de historia. Revista Reflexión e Investigación Educacional, 2(2). https://doi.org/10.22320/reined.v2i2.4127

Bedoya Toro, M. E., Díaz Domínguez, T. C., & Alfonso Caveda, D. (2017). Modelo de profesionalización del docente universitario: Estrategia para su implementación en la Universidad Autónoma Latinoamericana (UNAULA). Editorial Universitaria.

Benites, O. C. G., Vergara, J. A. M., & Abanto, S. E. S. (2023). Competencias digitales y autoformación al servicio de pedagogías democráticas. Revista de Filosofía, 40(103), 299-313. https://doi.org/10.5281/zenodo.7596633

Bermúdez, F. (2001). Modelo para la dirección del proceso de formación de los profesionales en Instituciones Cubanas de Educación Superior [Tesis de Doctorado]. Universidad de Santiago de Cuba.

Borgobello, A., Peralta, N., & Roselli, N. (2010). El estilo docente universitario en relación al tipo de clase y a la disciplina enseñada: Qualitative and quantitative analysis in two disciplines taught and two classes types. Liberabit, 16(1), 07-16. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1729-48272010000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Cardoso, A., Fernández, F., & García, N. (2004). Perfeccionamiento de la Dirección Estratégica de facultades universitarias (Ponencia). Evento Universidad. La Habana.

Cotelo Armenteros, S., Riol Hernández, M., & Romero Viamonte, J. (2018). La profesionalización docente en género: Contribución al referente de género del profesorado universitario/Teacher professionalization in gender: the contribution to the gender reference of university teaching staff. Educación y sociedad, 16(1), 95-107. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8329220

Fernández, F. A. (s. f.). Modo de actuación profesional pedagógico: De la teoría a la práctica. Editorial Academia.

Fuentes, H. (1999). Dinámica del proceso docente educativo en la Educación Superior. The International Journal Of Engineering And Science (IJES), 4(2), 1-12. https://www.theijes.com/papers/v4-i2/Version-3/A42301012.pdf

Galaczi, E. (2018). Teacher Professional Development. UCLES.

García, C. C., Alcalá, U. de, Campos, M. D. G., Alcalá, U. de, García, L. M., & Alcalá, U. de. (2019). La reflexión dialógica en la formación inicial del profesorado: Construyendo un marco conceptual. Perspectiva Educacional; 56(2), 28-50. http://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/26403

García Medina, M. C., & Castillo Ochoa, E. (2019). La práctica reflexiva del profesor en educación superior sobre la vida académica. Escenarios educativos latinoamericanos: Una mirada desde las universidades, 2019, ISBN 978-9942-948-33-5, págs. 210-225. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7050560

Hernández Verdecia, I., & Martínez Navarro, S. de las M. (2019). Criterios de docentes y estudiantes sobre el uso de dispositivos móviles en el aprendizaje. Educación y sociedad, 17(2), 57-68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8329298

Horruitiner, P. (2001). El proceso de formación de los profesionales en la Educación Superior Cubana. Tendencias y perspectivas. (Sesión de conferencia), Las Tunas, Cuba.

La educación superior para el siglo XXI. (s. f.). ANUIES.

López López, E., & Gómez Hernández, F. A. (2022). Pensamiento crítico en estudiantes universitarios de una universidad privada. Educación y sociedad, 20(2), 83-95. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8517769

Marcelo, C. (2010). Autoformación para el siglo XXI. (pp. 141-170.). Wolters Kluwer. https://www.researchgate.net/publication/253643494_Autoformacion_para_el_siglo_XXI

Martens, M. (2017). Enfoque crítico reflexivo para una nueva docencia. Lima: Editorial Educativa de Perú. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/9501?show=full

Mora, J. D., Benítez, E. V., García, E. S., Serrano, L. R. P., & Rivera, J. M. (2012). Activación de la cultura de la autoformación en carreras de perfil agrícola basada en problemas de física que estimulan la creatividad del estudiante. Revista Ciencias Técnicas Agropecuarias, 21(3), 79-83. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=93223725014

Padrón, L. (2011). La autopreparación del estudiante. Un eslabón fundamental en la formación del Tecnólogo de la salud del perfil Higiene y Epidemiología. Odiseo Revista electrónica de pedagogía. https://odiseo.com.mx/marcatexto/la-autopreparacion-del-estudiante-un-eslabon-fundamental-en-la-formacion-del-tecnologo-de-la-salud-del-perfil-higiene-y-epidemiologia/

Portuondo, R. (2015). Dialéctica Curricular (Ponencia). XIII Conferencia de Ciencias de la Educación. Camagüey.

Repilado, L. (2020). Desempeño profesional didáctico del profesorado de la carrera de Derecho [Tesis de Maestría]. Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez.

Salinas, Á., Rozas, T., & Cisternas, P. (2018). El foco y la profundidad de la reflexión docente en estudiantes de pedagogía en Chile. Perfiles Educativos, 40(161). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.161.58402

Sánchez, M. (2017). Los jóvenes profesores universitarios y su formación pedagógica. Claves y controversias. Editorial Universidad de Sevilla.

Sánchez, S. (2009). La formación permanente del profesorado centrada en la escuela [Tesis de Doctorado]. Universidad Autónoma de Barcelona.

Sarramona López, J. (1999). La Autoformación en una Sociedad Cognitiva. RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, 2(1), 41-60. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1705091

Silva, R. (2015). La formación ciudadana del educador en las condiciones actuales: Una propuesta de profesionalización. Sello editor Educación cubana.

Toledo Chambilla, A. (2019). La tutoría a través de las aulas virtuales: Una experiencia de formación y autoformación. Revista Científica de Publicación del Centro Psicopedagógico y de Investigación en Educación Superior, 6(2), 47-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9001484

Záez, B. (2019). Formación de la autogestión del conocimiento científico en estudiantes de Contabilidad y Finanzas [Tesis de Doctorado]. Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.