Modeling of interprocess relations in university quality management XII Taller Internacional de “Evaluación de la Calidad y Acreditación en la Educación”

Main Article Content

Elme Carballo Ramos
Edianny Carballo Cruz
Olga Lidia Palmero Venegas

Abstract

The interprocess relationships revealed in university quality management are based on the interactions that occur in the evolution of two imaginary axes of spiral development, which articulates continuous improvement and knowledge management as a theoretical construct of our proposal and constitute two of the critical-determining factors analyzed in the evolutionary evolution, which have been carried out by different authors on quality management and, in turn, are factors where the main indicators referring to the Regulation of the Higher Education Evaluation and Accreditation System (SEAES) are related. ) of Cuba, which define the categories or levels of accreditation to be granted. To do this, we set ourselves the objective of defining inter-process relationships, using the structural-functional systemic method that allows the modeling of a system that structures functional relationships between subsystems-institutional processes in university quality management.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Carballo Ramos, E., Carballo Cruz, E., & Palmero Venegas, O. L. (2024). Modeling of interprocess relations in university quality management: XII Taller Internacional de “Evaluación de la Calidad y Acreditación en la Educación”. Congreso Universidad, 11(2), e15. Retrieved from https://revista.congresouniversidad.cu/congreso/article/view/15
Section
Scientific articles

References

Almuiñas, R. y Galarza, L. (2017). La gestión de la calidad en las Instituciones de Educación Superior desde la perspectiva de la integración de los procesos estratégicos. En Gestión de la calidad en las Instituciones de Educación Superior (págs. 73-92). Instituto Tecnológico Bolivariano de Tecnología. Guayaquil. Ecuador.

Arambarri Basañez, Jon (2012). Metodología de Evaluación y Gestión del Conocimiento dinámico por procesos utilizando como soporte TIC el Entorno Colaborativo de Trabajo basado en el modelo de creación de Conocimiento de Nonaka-Takeuchi. Caso de estudio en el área de Gestión de proyectos de I+D+i en institución avanzada en Conocimiento. Tesis de doctorado. Edita: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba, España. 2014.

Carballo Ramos, E. y Acevedo Mayedo, O. (2020). La evaluación prospectiva y la sabermetría en el aseguramiento y la mejora continua de la calidad en la Universidad de Ciego de Ávila. Congreso Internacional Universidad 2020, Habana.

Carballo Ramos, E. y colaboradores (2022). Informe técnico No. 3 del Proyecto: Relaciones interprocesos en la gestión de la calidad institucional en la Educación Superior. Definición, estructuración e interacciones entre los sistemas en las relaciones interprocesos. Universidad de Ciego de Ávila. Diciembre 2022.

Carballo Cruz, E. (2017). Modelo de innovación de productos turísticos en instalaciones hoteleras, desde un enfoque de sistemas complejos. Tesis de doctorado en Ciencias Económicas. Universidad de Camagüey, Cuba.

Horrouitiner, S. P. (2006). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La Habana, Cuba: Félix Varela.

Lloria, M. B. (2004). Diseño organizativo, facilitadores y creación de conocimiento. Un estudio empírico en las grandes empresas españolas. Disertación doctoral no publicada. Universidad de Valencia, España.

Norma ISO 9001: 2015. Sistemas de gestión de la calidad - Requisitos Ginebra, Suiza. Disponible en: http://www.iso.org.

Pérez Canto, S. y Benavides Velasco, C. A. (2002). Fórum Calidad. “El enfoque basado en procesos. Gestión de la calidad y Reingeniería”. No. 131. Mayo. 2002.

Resolución No. 150/2018. Reglamento del Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (SEAES). Ministerio de Educación Superior de Cuba. Habana, 2018.

Resolución No. 8/2019. Subsistema de Evaluación y Acreditación de Instituciones de Educación Superior de la República de Cuba. Ministerio de Educación Superior de Cuba. Habana, 2019.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)