The motivation and job satisfaction of young professors in Cuban universities I Taller Internacional sobre “Gestión de los Recursos Humanos y su impacto en la calidad de la Educación Superior”
Main Article Content
Abstract
The main objective of this study was to define actions aimed at strengthening the motivation and job satisfaction of teachers under 35 years of age. To achieve this objective, theoretical methods such as historical and logical, inductive and deductive, analysis and synthesis, and structural systemic analysis were used. Common research methods and techniques in the social sciences, such as individual interviews, focus groups, documentary analysis, and information triangulation, were used to compare the data obtained during the study. Through the application of these instruments, it was possible to establish the key factors affecting motivation and job satisfaction. Therefore, actions were proposed to contribute to strengthening the job security of teachers under 35 years of age, by taking advantage of existing opportunities, achieving better recognition for young teachers with outstanding results, achieving greater social relevance, improving salaries, including them in doctoral programs, and providing opportunities for advancement both at home and abroad.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Álvarez Santos L. (2015). Procedimiento para la mejora de la satisfacción laboral. Aplicación en hospitales de la provincia Holguín. (Tesis en opción al título de Máster en Ingeniería Industrial). Universidad de Holguín.
Asamblea Nacional del Poder Popular. (2013). Ley No. 116 Código de Trabajo. Gaceta Oficial de la República de Cuba.
Díaz-Canel Bermúdez, M. (2011). Discurso pronunciado en la 36 Conferencia General de la UNESCO.
Infestas, A. (2001). Sociología de la empresa. Salamanca: Amarú Ediciones.
González Serra, D. J. (2008) Psicología de la motivación. Editorial Ciencias Médicas. La Habana.
Marrero, M. C. (2006). Procedimiento para realizar el estudio y mejora del clima organizacional y motivacional del capital humano en el museo provincial "Palacio de Junco". (Tesis de maestría). Matanzas: Universidad de Matanzas.
Ministerio de Educación Superior. (2015). Resolución. No. 75/2015. Sistema de Superación de Profesores e Investigadores de las Universidades y Entidades de Ciencia, Tecnología e Innovación subordinadas al MES. La Habana. MES.
Ministerio de Educación Superior. (2016). Resolución No. 85/2016. Reglamento para la aplicación de las categorías docentes de la educación superior.
Ministerio de Educación Superior. (2017a). Política para el fortalecimiento de la ciencia, la tecnología, la innovación y la formación doctoral en el sistema MES.
Ministerio de Educación Superior. Resolución. No. 46 (2017b). Aprobación del Sistema de Becas Doctorales en la modalidad de tiempo completo para jóvenes de hasta 35 años de edad. La Habana. MES.
Muchinsky, P.M. (2000). Psicología aplicada al trabajo. Madrid: Paraninfo. Thomson Learning.
Partido Comunista de Cuba. (2017). Bases del Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social hasta el 2030: Visión de la Nación, Ejes y Sectores Estratégicos. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. Impreso en la UEB Gráfica.
Saborido, J. (2018) Universidad, investigación, innovación y formación doctoral para el desarrollo en Cuba. Revista Cubana de Educación Superior, (1) 4-18.
Sánchez, J. (2009). Estado actual del clima organizacional en la Dirección Provincial de Economía y Planificación de Matanzas. Tesis de diploma. UMCC, Cuba.
UNESCO. (2006). Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI.