Contributions of intercultural education to the training of foreign language professionals XIV Taller Internacional de "Pedagogía de la Educación Superior"

Main Article Content

Saidirys Barrera Vázquez
Juan Silvio Cabrera Albert
Jenny Lezcano Estévez

Abstract

Interculturality is an indispensable tool for achieving harmonious social coexistence in the current world scenario, emphatically marked by cultural diversity. Intercultural training prepares for respect and understanding between cultures, acquires special relevance for the foreign language professional, dedicated to interaction with subjects and communities that practice the target language. The investigative routes of interculturality in the educational field point to intercultural education as a cognitive area with extensive and valuable results, which addresses the needs for coexistence and the conflicts generated by diversity in multicultural society and schooling processes. The objective of the paper is to analyze premises of intercultural education that can contribute to the intercultural training of foreign language professionals. Based on the systematization and content analysis carried out, theoretical and methodological keys are identified in this regard: the eminently intercultural nature of the teaching-learning process, the potential of the study of cultures to promote mutual appreciation and empathic encounter, the relevance of training in values and attitudes, the strengthening and legitimization of one's own culture as a starting point for interculturality and its enrichment, the opportunities offered by the multicultural classroom to favorably resize diversity, the need to overcome formal treatment, stereotyped and discriminatory of cultural aspects, as well as the experience and cultural immersion, the holistic approach of the training process that is proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barrera Vázquez, S., Cabrera Albert, J. S., & Lezcano Estévez, J. (2024). Contributions of intercultural education to the training of foreign language professionals : XIV Taller Internacional de "Pedagogía de la Educación Superior". Congreso Universidad, 11(3), e39. Retrieved from https://revista.congresouniversidad.cu/congreso/article/view/39
Section
Scientific articles

References

Aguado, M. A. (1991). La educación intercultural: concepto, paradigmas, realizaciones. En M. C. Jiménez (Coord.), Lecturas de pedagogía diferencial. (pp. 89-104). Dykinson. http://www.isftic.mepsyd.es/w3/interculturanet/archivos/eintercultural.rtf

Aguero, F. C. y Urquiza, C. R. (2016). Multicultura e interculturalidad: implicaciones de una ausencia en la educación. Educ. Pesqui., 42(2), 459-475. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201606146327

Barrera, S. y Cabrera, J. S. (2021). La relación entre cultura, interculturalidad y educación: fundamento de la enseñanza de culturas extranjeras. Mendive. Revista de Educación, 19(3), 999-1013. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2380

Cabrera, I. I. y Gallardo, T. J. (2008). La superación del profesorado en educación intercultural: una propuesta para la universidad cubana actual. Actualidades Investigativas en Educación, 8(2), 1-23. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v8i29344

Cabrera, I. I. y Gallardo, T. J. (2014). Educación intercultural Aproximaciones teóricas desde la universidad cubana [Versión Digital PDF]. Editorial Feijóo. https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/12290

Corti, A. (2016). ¿Qué cultura conocen y aprenden los futuros profesores de E/LE? En M. A. Lamorda (Comp.), La formación y competencias del profesorado de ELE: XXVI Congreso Internacional ASELE (pp. 247-256). ASELE. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7438734

Díaz, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum. Revista General de Información y Documentación, 28(1), 119-142. https://doi.org/10.5209/RGID.60813

Díaz, R. y Rodríguez, A. (2006). La interculturalidad en debate. Apropiaciones teóricas y políticas para una educación desafiante. Centro de Estudios Avanzados. https://repositories.lib.utexas.edu/handle/2152/4096

Espinoza, E. E. (2019). La interculturalidad en la educación básica de Ecuador. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(2), 20-26. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/123

Espinoza, E. E. (2020). Estrategia metodológica para la interculturalidad en la formación docente. Revista Universidad y Sociedad, 12(2), 369-379. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1530

Fariñas, G. y Cabrera, J. S. (2020). Educación, desarrollo del lenguaje y estilo personal: aproximación a Vygotski-Bakhtin en la praxis. Revista CLEA, segundo semestre (10), 84-102. https://www.redclea.org/wp-content/uploads/2021/04/REVISTA-CLEA-N%C2%B010.-2-sem-2020_7_04_21-1.pdf

Fernández, V. B., López, M. M. y Pérez, E. (2022). La inclusión: principio de la responsabilidad social de la universidad. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 311-320. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2709/2667

García, A. I. y Domínguez, I. R. (2022). La interculturalidad: una mirada desde el enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural. Revista Conrado, 18(84), 40-48. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2206/2142

González, F. y de Castro, R. M. (2012). Interculturalidad y valores en el currículo intercultural. Papeles Salmantinos de Educación, (16), 189-213. https://summa.upsa.es/viewer.vm?id=30877&lang=es

Guanche, J. (2019). Identidades y diversidad cultural: interculturalidad vs multiculturalismo. Instituto de estudios económicos, sociales y culturales de los países de La Franja y la Ruta de China, Universidad de Estudios Extranjeros de Hebei República Popular China. https://www.academia.edu/42183923/Identidades_y_diversidad_cultural_interculturalidad_vs_multiculturalismo

Hernández, H. y Figuerola, M. C. (2016). Miradas pedagógicas a la formación universitaria en documentos político-académicos. Reflexiones sobre la universidad en Cuba. En A. Valdés (Ed.), Visión pedagógica de la formación universitaria actual (pp. 17-42). Editorial UH. https://isbn.cloud/9789597211723/vision-pedagogica-de-la-formacion-universitaria-actual/

King, L. (2006). Directrices de la UNESCO sobre la educación intercultural. UNESCO. https://gcedclearinghouse.org/es/resources/directrices-de-la-unesco-sobre-la-educaci%C3%B3n-intercultural

Leiva, J. J. (2011a). La educación intercultural en una encrucijada de caminos: reflexiones pedagógicas para la construcción de una escuela intercultural. Espiral. Cuadernos del profesorado, 4(7), pp. 43-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3736622

Leiva, J. J. (2011b). La educación intercultural: un compromiso educativo para construir una escuela sin exclusiones. Revista Iberoamericana de Educación, (56/1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3688133

Ministerio de Educación. (2018). Resolución No. 2/2018. Gaceta oficial de la República de Cuba. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-2-ordinariade-2018

Muñoz, A. (1997). Educación intercultural. Teoría y práctica. Editorial Escuela española. https://books.google.com.cu/books/about/Educaci%C3%B3n_intercultural.html?id=FdqCAAAACAAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3). Santiago. https://www.cepal.org/es/publicaciones/40155-la-agenda-2030-objetivos-desarrollosostenible-oportunidad-america-latina-caribe

Ortega, S., Shen, M. y Perales, M. J. (2019). Mediación intercultural: clave en la formación inicial y desarrollo docente para educar en la sociedad diversa. Publicaciones, 49(1), 151-163. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i1.9859

Pacheco, V. (2016). Modelo de formación multicultural del estudiante universitario: estrategia para su implementación en la Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". (Tesis Doctoral). Universidad de Pinar del Río.

Reig-Aleixandre, N. C., García, J. M., de la Calle, C. (2022) Formación en la responsabilidad social del profesional en el ámbito universitario. Revista Complutense de Educación, 33(4), 517-528. https://dx.doi.org/10.5209/rced.76326

Rodríguez, J. L., Calvo, M. C. y de Armas, R. (2009). La cualidad intercultural múltiple como contradicción dialéctica esencial del proceso de enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras: trascendencia didáctica para la educación superior iberoamericana contemporánea. Revista Iberoamericana de Educación, (50/7), 1-10. https://doi.org/10.35362/rie5071964

Rosas, J. I. (2021). Entre la interculturalidad funcional y crítica: Análisis desde un centro educativo de nivel superior. Revista CoPaLa. Construyendo Paz Latinoamericana, 6(13), 70-84. https://doi.org/10.35600/25008870.2021.13.0199

Sagastizabal, M. A., Perlo, C. L. y San Martin, P. (1997). Educación intercultural: formación docente e intervención didáctica. UNR Universidad Nacional de Rosario. http://biblioteca.puntoedu.edu.ar/handle/2133/3879

Salazar, M. J. (2009). Multiculturalidad e interculturalidad en el ámbito educativo. Experiencias de países latinoamericanos. Instituto Interamericano de Derechos Humanos. https://www.iidh.ed.cr/IIDH/media/1520/multiculturalidad_interculturalidad2009.pdf

UNESCO (2005). Convención sobre la protección y promoción de la diversidad de las expresiones culturales. UNESDOC Biblioteca Digital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000142919_spa

UNESCO/IESALC (2018). Declaración de la III Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC) https://www.iesalc.unesco.org/2019/02/20/declaracion-final-de-la-iii-conferenciaregional-de-educacion-superior-en-america-latina-y-el-caribe-cres-2018/

Villavicencio, M. V. (2019). Internacionalización de la educación superior en Cuba. Principales indicadores. Revista Economía y Desarrollo, 162(2), 1-19. http://www.econdesarrollo.uh.cu/index.php/RED/article/view/673

Vygotski, L. S. (1966). Pensamiento y lenguaje. Revolucionaria. https://books.google.com.cu/books/about/Pensamiento_y_lenguaje.html?id=CGM0EAAAQBAJ&redir_esc=y

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.