The training of interdisciplinary logical thought in university students XIV Taller Internacional de "Pedagogía de la Educación Superior"

Main Article Content

Maylín García Fonseca
Alexi Acosta Ávila

Abstract

The proposal that is presented is the result of an investigation of doctoral studies which is oriented to solve the insufficiencies that are manifested in the integration of knowledge that limit the quality of learning in the training process. In this way, the need to improve the professional training process is generated, based on the epistemological foundation of the formation of an interdisciplinary thought in the university student, which reveals the essential particularities of this process when considering the cognitive mediation of Physics. as a structuring didactic nucleus of the formation of an interdisciplinary thought and that allows to organize the professional training process in a logical-methodological way. These scientific results contribute to the improvement of the undergraduate professional training process of the university careers of technical profiles since they contribute to the development of their learning to be and coexist in the future professional practice, for which theoretical and empirical level methods of the investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García Fonseca, M., & Acosta Ávila, A. (2024). The training of interdisciplinary logical thought in university students : XIV Taller Internacional de "Pedagogía de la Educación Superior" . Congreso Universidad, 11(3), e27. Retrieved from https://revista.congresouniversidad.cu/congreso/article/view/27
Section
Revision articles

References

Abreu Gebran, R. (s. f.). Una propuesta de trabajo interdisciplinario. Revista Didáctica, 30.

Addine, F. (2000). Un modelo para las relaciones interdisciplinarias en la formación del profesional de perfil amplio. Proyecto. Impresión ligera. I.S.P.E.J.V.

Bernal Alemany, R. (1987). Particularidades del Proceso Educativo en los Centros Docentes de la Educación Técnica y Profesional [Tesis en Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.]. Ministerio de Educación.

Campistrous, L. (1993). Lógica y procedimientos lógicos del pensamiento. (En soporte Electrónico). La Habana. En soporte Electrónico.

Educación, M. (2021). Psicología para Educadores. Editorial Pueblo y Educación. https://www.google.com.cu/books/edition/Psicolog%C3%ADa_para_Educadores/uMEXEAAAQBAJ?hl=es&gbpv=1&kptab=getbook

Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. (2004a). Editorial Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books/about/Interdisciplinariedad.html?id=Ry3HswEACAAJ&redir_esc=y

Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. (2004b). Editorial Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books/about/Interdisciplinariedad.html?id=Ry3HswEACAAJ&redir_esc=y

Leontiev, A. N. (1975). El pensamiento. Psicología para educadores. Instituto Cubano del Libro.

Llano Arana, L., Gutiérrez Escobar, M., Stable Rodríguez, A., Núñez Martínez, M., Masó Rivero, R., & Rojas Rivero, B. (2016). La interdisciplinariedad: Una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. MediSur, 14(3), 320-327. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1727-897X2016000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Majmutov, M. I. (1983). La enseñanza problemica. Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books/about/La_ense%C3%B1anza_problemica.html?id=LcjEDAEACAAJ&redir_esc=y

Morin, Edgar. (1990). Introducción al pensamiento complejo Compilación de ensayos. Editorial Gedisa. https://cursoenlineasincostoedgarmorin.org/images/descargables /Morin_Introduccion_al_pensamiento_complejo.pdf

Petrovski, A. V. (1978). Psicología General. Pueblo y Educación.

Sarguera, R. B. (1999). Teoría y metodología del aprendizaje. Editorial Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books/about/Teor%C3%ADa_y_metodolog%C3%ADa_del_aprendizaje.html?id=Sc1JAAAACAAJ&redir_esc=y

Thompson, K. (1994). Notes Toward a Social Epistemology of Transdisciplinarity. Centre International de Recherches et études Transdisciplinaires. Comunicación al Primer Congreso Mundial de la Transdisciplinariedad. Portugal. https://ciret-transdisciplinarity.org/bulletin/b12c2.php

Weber, M. (1998). La ética protestante y el espíritu del capitalismo. Ediciones AKAL. https://books.google.com.cu/books?id=wvzvrPnN6JkC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.